Logo laten maken Amsterdam

Sta je op het punt om een bedrijf te starten, is je huisstijl toe aan een opfrisbeurt of wil je een nieuw logo laten maken? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Aan de hand van onderstaande stappen creëren wij samen met jou een succesvol logo dat bij jou en je doelgroep past.

He belang van een goed logo

Je logo is een cruciaal onderdeel van je merkstrategie en vaak het eerste wat je klant/doelgroep te zien krijgt. En iedereen weet het; je krijgt nooit een tweede kans om je eerste indruk te maken. Kortom, je eerste indruk moet goed zijn, je logo moet goed zijn. En om dit te bewerkstelligen gebruiken we iedere keer dat wij een logo maken onderstaande stappenplan.

1. Kleurgebruik

Wil je een logo laten maken dan is de kleur één van de belangrijkste dingen. Iedere kleur heeft een eigen associatie. En deze associatie is belangrijk. Hoe komt de kleur over op je doelgroep? Trekt deze aan of weert het juist je doelgroep? Ooit een begrafenisondernemer gezien met een roze of geel logo? Waarschijnlijk niet want dit past niet bij zijn merkidentiteit. Betrouwbaarheid, neutraliteit, kracht en zekerheid wel en dat is ook de reden waarom er in heel veel logo’s van begrafenisondernemers grijs en blauw zijn verwerkt.

Het kleurenschema hiernaast helpt bij het bepalen van een logokleur maar is uiteraard niet heilig. Soms moet je logo tegendraads laten maken om juist een contra-associatie op te roepen.

Kleurenschema

Kleurenwaaier Logo ontwerp Graphic Junkie

2. lettertype (font)

Logo laten maken; wat is nog meer belangrijk naast het kleurgebruik? Naast kleurgebruik is het lettertype van je logo ook van groot belang. Blokletters (kapitalen) hebben vaak een duidelijke boodschap, handgeschreven logo’s zijn vaak creatief of modisch (denk aan een modemerk of architect). Lettertypes zijn te categoriseren in een tweetal categorieren, namelijk; met schreef en zonder schreef. Met schreef is eigenlijk met pootjes, zie hier voorbeeld hiernaast. De schreef bepaalt mede de aantrekkelijkheid van een logo, door het toepassen van een schreef (pootje) heeft de letter een grotere vormvariatie (kijk maar naar ons logo). Je kunt simpelweg meer kanten uit. Maar deze kanten kunnen ook juist storend worden ervaren. Op het beeldscherm worden bijna altijd letters getoond zonder schreef, dit leest makkelijker, je ziet minder poespas. Bekende lettertypes zonder schreef zijn: Arial, Calibri, Helvetica en Verdana, bekende lettertypes met schreef zijn: Times New Roman, Palatino en Georgia.

Tijdens het ontwerpproces maken we altijd inzichtelijk wat het toepassen of weglaten van de pootjes met het logo doet, we kunnen op die manier gezamenlijk een gefundeerde keuze maken voor jouw logo.

Type fonts

Toelichting gebruik Fonts bij logo ontwerp

3. Woord- & beeldmerk

Wil je een logo laten maken dan ben je er nog niet met alleen wat letters en een kleurtje. Passen we enkel een woord als logo toe dan spreken we over een woordmerk. Als we dit logo ondersteunen met een beeld dan noemen we dit onderdeel het beeldmerk. Een beeldmerk kan los van het woordmerk worden gebruikt terwijl het dezelfde associatie op roept. Beeldmerken zorgen vaak voor het onderscheidend vermogen van een logo. Beeldmerken kunnen ook goed worden ingezet als visuele trekker. Denk hier bijvoorbeeld aan uitingen op kleding (Nike), autologo’s (BMW, de ster van Mercedes) en de toepassingen op social media.

Als we jouw logo ontwerpen staan we stil bij je merkstrategie, wat wil je bereiken, waar wil je zichtbaar zijn en hoe ziet dat er dan uit?

Woord- beeldmerk

Woord en beeldmerk logo laten ontwerpen

4. Tijdloos

Wil je door ons je logo laten maken dan wil je natuurlijk ook dat dit logo een hele tijd mee gaat. Je wilt tenslotte ook dat je bedrijf zo lang mogelijk succesvol blijft voortbestaan. Het is dan ook belangrijk dat we bij het ontwerpen van het logo rekening houden met de tijdloosheid van het logo (woordmerk & beeldmerk). Logo’s zijn niet geschikt voor hypes, hypes vertalen we in de marketing van je bedrijf/dienst.

Als we nu iets mooi vinden betekent dit nog niet dat we het logo later niet meer aan mogen/kunnen passen. Denk maar aan de zoekmachine gigang Google. Ze hebben door de jaren heen het logo al meerdere malen aangepast. Maar dit neemt nog niet weg dat we energie stoppen in het tijdloos maken van je logo. Enerzijds zit de oplossing in kleurgebruik anderzijds in het creëren van zaken die er nog niet zijn.

Transformatie

Transformatie logo google

5. Toepasbaarheid

Uiteraard bepalen we gezamenlijk alvorens we aan de slag gaan met het ontwerpen van je logo waar je logo in de toekomst zichtbaar moet zijn. Alle logo’s die we ontwerpen zijn toepasbaar op alle online- en offline mediakanalen. Nadat we bovenstaande stappen succesvol hebben doorlopen en het logo klaar is voor gebruik zorgen wij er voor dat je de logobestanden rechtenvrij aangeleverd krijgt in alle extensies die er toe doen. Denk hierbij aan het logo met een doorzichtige achtergrond (PNG.file), het logo is dan toepasbaar op iedere achtergrond. Of denk aan het EPS.bestand, dit is het bestand dat je er toe in staat stelt om het logo te verschalen of aan te passen (wat we uiteraard graag zelf doen).

 

Bestandextensies

Logo ontwerp - aan leveren bestandextensies

Ik wil contact

Contactgegevens

Grafisch ontwerper Amsterdam

Graphic Junkie
Rick Konings
Info@graphicjunkie.nl
www.graphicjunkie.nl
Telefoon: 06 100 26 251

KvK 50957562

Afspraak maken met grafisch ontwerper Amsterdam

Grafisch ontwerper Amsterdam | Graphic Junkie